Saturday, January 16, 2016

Guru Besar SJKC PAI CHEE Penyokong DAP?


Ang Swee HoonNEGARA digemparkan baru-baru ini dengan satu insiden Guru Besar menghalau keluar seorang guru berbangsa Melayu Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Pai Chee di Mersing, Johor yang mendapat simpati dan menaikkan kemarahan netizen.
Dengan ada di antara netizen menganggap insiden tersebut adalah sebuah kes rasis juga turut mendapat respon serius dari Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid baru-baru ini.
Sebagai langkah awal, pihak Kementerian Pendidikan telah memindah guru besar berbangsa Cina tersebut ke sekolah lain bagi menghalang dari perkara yang tidak diingini berlaku.
Adakah guru besar itu penyokong DAP?
image
Facebook Ang Swee Hoon
Pihak Tv14 mendapat sumber terdekat dari Johor yang mengesahkan bahawa, di dalam akaun facebook guru besar bernama Ang Swee Hoon itu, telah menunjukkan dia menyokong parti rasis DAP secara terang-terangan.
Menurut sumber berkenaan juga, guru besar terbabit turut “mengangkat” Ahli Parlimen Gelang Patah yang juga Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang sebagai salah seorang pemimpin parti DAP yang disukai olehnya.
Malah, menurut sumber tersebut juga, Ang dipercayai adalah ahli DAP Johor dan sekali gus menjadikan parti kerajaan Barisan Nasional (BN) sebagai musuh utama dalam perlaksanaan dasar parti yang disertainya.
Adakah ini antara punca Ang bertindak seperti ‘seorang yang rasis’ terhadap guru di bawah seliaannya yang berbangsa Melayu di sekolah berkenaan?
image
Guru besar SJKC Pai Chee, Mersing
Sekiranya persoalan ini benar, ia merupakan suatu perkara yang ‘jijik’ bagi seorang bergelar penjawat awam yang telah meletakkan taat setia tidak berbelah bahagi kepada Kerajaan Persekutuan namun disebalik itu menyokong pemimpin dan parti pembangkang.
Sekiranya guru besar berkenaan benar-benar berniat rasis terhadap guru berbangsa Melayu itu, tidak mustahillah ia juga merupakan ahli DAP yang sentiasa mendapat jolokan ‘parti rasis’ oleh para pemain politik dan penganalisis tempatan.
Seandainya perkara ini tidak dipandang serius dan ia merupakan fakta yang nyata, tidak mustahil juga Ang dianggap menjadi ‘mata dan telinga’ buat DAP khususnya dalam sistem pendidikan negara.
Dan sebagai seorang pentadbir serta pendidik, Ang seharusnya menerapkan nilai-nilai murni serta ketaatan kepada pemerintah sedia ada.
image
Jika Ang mahu berpolitik dan bersikap rasis, dia harus berhenti dari menjadi penjawat awam dan berpolitiklah 24 jam bersama Lim Kit Siang atau mana-mana pemimpin yang disukainya.
Malah kerja Kementerian Pendidikan selepas ini akan menjadi semakin rumit serta bertambah pula kerana harus melihat kecenderungan ketaatan Ang sama ada pada kerajaan pemerintah, atau kepada mana-mana pemimpin dan parti pembangkang di negara ini. – Tv14

No comments:

Post a Comment