Videos

header ads

Bloomberg Tembak Lim Guan Eng Tidak Cekap Memikul Tugas Menteri Kewangan.. #KERAjaanPHitnah #unEducated


Lim Guan Eng dilihat sedang sibuk memberitahu dunia kononnya dia akan membongkar skandal Negara. Tetapi itu tidak akan membawa keinginan awam Malaysia untuk mencapai keadilan.

Sementara itu, para pelabur semakin tidak puas hati dengan corak pentabiran kerajaan baru. Sudah tentu, pelabur asing mula bertindak menjualkan segala stok negara selama 13 hari berturut-turut.

Bagi Lim untuk mengumumkan dalam sidang akhbar pertamanya bahawa hutang kerajaan telah melebihi 1 trilion ringgit ($ 251 bilion) kerana bailout awam 1MDB kononnya untuk menunjukkan dia seorang penuh kejujuran, tetapi tindakan tersebut memakan diri dan negara.
Jumlahnya, 45% lebih tinggi daripada yang dilaporkan sebelum ini, mungkin telah didedahkan Lim kononnya mempunyai rancangan untuk membayarnya. Tetapi kerajaan baru tiba-tiba kekurangan pendapatan: bos Lim, Perdana Menteri Mahathir, telah bercita-cita menghapuskan cukai barang dan perkhidmatan yang tidak popular sebagai mengucapkan terima kasih kepada pengundi kerana mengembalikannya kuasa kepadanya selepas 15 tahun.

Itu semua nampak baik dan baik. Tetapi GST yang berusia tiga tahun itu mengambil $ 11 bilion untuk tahun lepas, atau 3.3% daripada KDNK. Menggantikannya dengan jenis cukai penggunaan lain perlu menunggu parlimen baru untuk dipanggil, yang tidak akan sampai akhir bulan Jun atau awal bulan Julai.

Mengapa Lim mahu ambil risiko dengan meninggalkan pelabur dalam prospek fiskal yang tidak menentu sehingga masa itu? Dengan pengukuhan kadar faedah AS, semua ekonomi sedang pesat membangun berada dalam tekanan. Malaysia juga telah melihat warga asing menarik kira-kira USD800 juta dari pasaran bonnya. Bolehkah Lim menahan sentimen negatif? Peristiwa minggu ini memberi sebab keraguan.

Bloomberg kata pasaran saham Malaysia kehilangan keseluruhan duit yang dijana sepanjang tahun dalam pasaran dalam masa beberapa hari ini. Bak kata Bloomberg... "Wipe out!!" (lihat carta yang jatuh menjunam)

Untuk rekod Bloomberg pernah iktiraf Najib menteri kewangan terbaik tapi sekarang Lim Guan Eng Menteri Kewangan Paling Carca marba, atau paling tidak cekap bekerja.

Bila Media dunia bersuara dan situasi MOF dalam keadaan panik, baru Lim Guan Eng mahu bercakap benar kononnya hutang negara sekitar RM686.6b. Tapi apa gunanya lagi, kerana Dato Sri najib mengambil 9 tahun untuk memulihkan ekonomi negara dengan membawa pelabur dan KDNK melonjak 3 kali iaitu 5.2%, 5,5% dan 5.7% pada tahun 2017 sahaja. Tetapi Guan Eng ambil 13 hari sahaja memusnahkan semuanya. Ingat senangkan nak bawa pelabur masuk semula ke Malaysia.

Merujuk kenyataan Bloomberg aku nak ucap terima kasih kepada Pengundi Pakatan Harapan yang doa anda Malaysia Bankrap semakin hampir menjadi kenyataan. Sekarang kau orang boleh fikir betul tak apa Amaran Dato' Sri Najib "jika Pembangkang ambil alih negara, pelaburan akan hilang, negara menuju kemusnahan" Alahai nasi sudah jadi bubur kerana pengundi dengar guruh dilangit, air dalam guri dicurahkan. (Mohd Fadzil)

Post a Comment

2 Comments

  1. maka TERKEBIL KEBIL la pencacai PH nak justify, hijau muka tanggung malu...sokong kerajaan paling tidak cekap...
    sekarang ambik la habuan korang...

    ReplyDelete
  2. Renungkan apa jadi :--

    pada 1988 -- mata wang negara lingkup.

    pada 1998 -- Anuwar / Refomasi

    pada 2008 -- Tun Abdullah dihina/ BN hilan control
    2/3 di parliment

    pada 2018 -- Negara mungkin muflis.... ? ?

    angkara siapa ....????

    ReplyDelete