Videos

header ads

Mukhriz Menteri Besar Mabuk Ketum Beri Cadangan Gugurkan #GST Tapi Gaji Naik


Apa sudah jadi dgn Menteri Besar Kedah, Mukhriz anak lelaki Mahathir yang memilih untuk membuat keputusan populis berbanding setanding berirama yang sama seperti kerajaan Persekutuan.

Apa ketum kau dah telan ni Mukhriz oi.


Kenyataan populis Mukhriz yang mencadangkan agar kadar GST yang ditetapkan seluruh Malaysia sebanyak 6% diturunkan kepada 3% bagi negeri tersebut dan hasil² kutipan GST diserahkan secara adil dan saksama kepada negeri² MISKIN termasuk Kedah.

Kau biar betul?

Negeri Kedah tergolong dalam kategori negeri² miskin ker?
Miskin maksudnya ekonomi negeri tersebut tidak berkembang dengan baik?
Atau lebih membawa maksud negeri tersebut takda langsung hasil negeri?


GST : Kalau kerajaan negeri nak berharapkan Perdana Menteri menyambut cadangan tersebut dan bersetuju, maka sebenarnya Mukhriz sememangnya tersilap langkah kerana itu bukan cadangan yang baik atau bukan bola tanggung yang baik untuk DS Najib sambut secara positif. Itu maksudnya Mukhrzi sengaja mahu memalukan Perdana Menteri.

Johor, Terengganu & Penang boleh mansuhkan GST untuk perkhidmatan di premis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Kenapa pula Kedah tak boleh buat perkara yang sama juga? Kan hebat sekiranya kerajaan negeri Kedah berbuat keputusan sedemikian dan tidak bergantung harap kepada kerajaan Persekutuan semata².

MISKIN : Benarkah dakwaan Mukhriz kononnya negeri tersebut adalah negeri miskin? Jika benar dakwaan tersebut dan disokong dengan dakwaan keadaan ekonomi yang tidak menampakkan tanda² positif dan akan berkembang dengan baik. Maka memang sah lah Mukhriz bukannya seorang Menteri Besar yang tahu buat kerja.

Mencari, membawa masuk dan memberi kepercayaan kepada pelabur ke dalam negeri adalah tugas kerajaan negeri. Bukannya tugas petani ataupun bloggers negeri Kedah. Itu adalah tugas Menteri Besar juga yang perlu meyakini pelabur.

Keduanya rakyat bertambah pelik dan sudah tentu tidak menyambut baik usul meluluskan elaun & gaji baru ADUN² Kedah seperti di bawah.

ADUN : RM 4,112.79 meningkat kepada RM 11,000.00
EXCO : RM 6,109.29 meningkat kepada RM 14,000.00
MB : RM 14,000.00 meningkat kepada RM 22,000.00

Tahniah diucapkan kepada semua yang akan memiliki gaji baru ini. Tetapi bertambah peliknya adakah kenyataan di atas tersebut related dengan apa yang pembaca baru lihat?

Minta GST turun disebabkan negeri miskin. Negeri miskin sebab pelaburan kurang, ekonomi tak berapa cun tapi gaji & elaun boleh pula dinaikkan. Apa kejadahnya kebaikan untuk rakyat Kedah?

Hangpa pikiaq lah sendiri orang Kedah oi. Jangan dok jilat sangatlah.


* gaji bloggers pemakan dedak MB naik tak?

Post a Comment

1 Comments